چگونه

جواب سوالات خود را اینجا پیدا کنید

چگونه

جواب سوالات خود را اینجا پیدا کنید

لامپ چگونه کار میکند؟

یکی از ابزاری که امروزه نبودشو نمی تونیم تصور کنیم لامپ ها هستند و بیشترین استفاده ای که از برق می کنیم هم همین لامپ ها ی روشنایی هستند . اما این لامپ ها چگونه و بر چه اساسی کار می کنند ؟ در ادامه همراه با ریسمان همراه باشید .اگر یک سیم رشته ای را به جریان برق با ولتاژ قابل ملاحظه ای وصل کنیم به علت مقاومت الکتریکی و ایجاد گرما ، رشته سیم گرم شده و از شدت گرما شروع به تابش نور می کند . اما این گرم شدن باعث سوختن رشته سیم نیز خواهد شد . برای جلوگیری از این کار باید جلوی رسیدن اکسیژن به سیم را بگیریم . مثلا مثل لامپ های رشته ای اطرافمان سیم را درون حبابی از گاز آرگون قرار دهیم تا از اکسیژن به دور باشد و همچنین سیمی که استفاده می کنیم هم باید از جنسی باشد که به راحتی نسوزد و بتواند در دماهای بالا تحمل داشته باشد برای همین معمولا از تنگستن استفاده می کنیم .

خوب این لامپ های رشته ای بودند که متاسفانه تنها ۵ درصد از انژی را به نور و مابقی را به صورت گرما تلف می کنند . برای همین لامپ های دیگری هم تولید شده اند که بازده بهتری را از خود نشان می دهند . از جمله این لامپ ها که هنوز هم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد لامپ های گازی هستند .

لامپ رشته ای

لامپ رشته ای

 

لامپهای فلوئورسنت یا مهتابی هم از همین نوع هستند . درون این لامپ ها گازی قرار می گیرد که به وسیله الکترود های دو سر لامپ ملتهب می شود و از خود نور تابش می کند ، از آنجایی که این نور در ناحیه مرئی قرار ندارد باید به طریقی این نور را به ناحیه مرئی تبدیل کنیم و این کار به وسیله ی ماده هایی انجام می شود که به آن ها مواد فلوئورسنت گفته می شود . با اندود کردن حباب لامپ با این ماده ، نور غیر مرئی جذب شده و نور مرئی تابش می شود . برای همین است که لامپ های مهتابی را سفید می بینید .

البته لامپ های گازی بسیار گسترده تر هستند ، زیرا گازهای بسیاری را می توان درون حباب قرار داد و ملتهب کرد . مثلا لامپ های جیوه که نور زرد خیره کننده ای از خود تابش می کنند و در هنگام مه گرفتگی بسیار سودمند هستند و یا لامپ های نئون که بر روی شیشه مغازه ها بسیار مشاهده کرده اید .

خوب جدیدا هم شاهد عرضه لامپ ها ال ای دی (LED) و یا اس ام دی (SMD) هستیم . این لامپ ها بر اساس ساختار دیود ها و عبور الکترونی از سد انرژی و تابش فوتون کار می کنند . این لامپ ها به دلیل نسبت تولید نور به گرمای بسیار عالی امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و حتی امروزه صفحات نمایش تلوزیون ، مانیتور و تلفن های همراه و تبلت ها همه از این نوع نور پس زمینه استفاده می کنند .

در ادامه شما را به دیدن فیلم این مطلب که به صورت کامل انواع لامپ های بالا را به وسیله انیمیشن برای شما شرح داده است دعوت می کنم .

به علت محدودیت فضا لینک مستقیم پس از مدتی حدود یک ماهه پاک می شود اما لینک غیر مستقیم همیشه در دسترس خواهد بود.

امیدوارم مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

حق کپی رایت برای ریسمان محفوظ است.

انتشار این مطلب فقط با قرار دادن لینک فعال مطلب مجاز است.

لینک مطلب :    http://goo.gl/KR29zo

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.